Een brein in quarantaine. Wat doet dat eigenlijk met ons? En belangrijker: hoe kunnen we er het beste mee om gaan?

Prikkels, prikkels en nog meer prikkels.

Mensen zijn sociale wezens. We hebben niet alleen behoefte aan contact met onze medesoortgenoten, we hebben dit contact nodig! Wanneer dit wegvalt kunnen we ons hier eenzaam en somber door voelen. Dit is op de korte termijn niet erg, maar wanneer dit langer aanhoudt kan dit behoorlijk wat effect hebben op je gezondheid (onder andere op je geheugen). Naast dit sociale aspect verlangen ons hersenen ook naar andere prikkels. In de huidige maatschappij krijgen we elke dag een flinke portie prikkels voorgeschoteld. Wanneer deze prikkels sterk voor verminderd (we maken dus minder mee), kan dit een erg ongemakkelijk en verloren gevoel geven! We gaan ons dan sneller vervelen, wat op zich niet verkeerd is, maar niet al te vaak moet voorkomen.

Dopamine toevoer

Sociale contacten en het verwerken van nieuwe prikkels zorgt voor de aanmaak van dopamine in ons brein. Dopamine is een stofje waar we blij van worden! Minder dopamine kan dan ook voor een somber, moe en futloos gevoel zorgen. Iets wat we in deze periode natuurlijk willen voorkomen.

Prikkels creëren

Gelukkig heb je zelf invloed op het creëren van prikkels en het aanmaken van dopamine. Door hier bewust mee om te gaan, is deze nieuwe gedeeltelijke lockdown een stuk makkelijker door te komen. We geven je hieronder een aantal tips waarmee je deze uitdaging kan uitgaan.

1. Vind een activiteit waarin je je kan verliezen en waar je niet naar een scherm staart. Een aantal voorbeelden die voor veel mensen ontzettend goed werken:

2. Volg een online cursus: Via deze website vind je honderden gratis cursussen. Behoefte aan nog meer diepgang? Op deze website kan je voor betaalbare prijzen nog uitgebreide trainingen.

3. Haal herinneringen op: Pak je fotoboeken van zolder en bekijk de foto’s die op je computer staan. Het terughalen van andere gelukkige momenten in je leven stimuleert je hersenen en maakt je blij.

4. Plan een vast digitaal koffiemoment in met iemand die je kent. Doe dit met beeld via bijvoorbeeld WhatsApp. Dit voelt in het begin misschien onwennig, maar we kunnen je beloven dat dit een traditie is die je na de coronacrisis niet meer kwijt wilt!

5. Verplaats een meubel in je woning (of doe een volledige reorganisatie).

6. Stuur een klein pakketje of kaartje aan iemand.

7. Schrijf een boek.

8. Leer een nieuwe taal. Bestel online een goed leerboek hierover of volg online een van de talloze cursussen. Via Duolingo kan dit volledig gratis.

9 Beweeg! Een cliché maar ontzettend belangrijk. Wees actief op een manier die bij je past en je goed kan volhouden. Wandel bijvoorbeeld een halfuurtje in je wijk of doe thuis een aantal oefeningen.

10. Ga naar een museum of bekijk online via deze website één van de vele bekende kunstcollecties.

11. Tuinieren

12. Bedenk bij jezelf in welk onderwerp je altijd al interesse hebt gehad en verdiep je hierin.

13. Geocaching: Wist jij dat er honderden schatten liggen klaar om ontdekt te worden? Via geoaching kan je deze opsporen, vinden en ze daarnaast verstoppen voor andere geocachers. Er zijn er vaak al tientallen bij jou in de buurt te vinden! Ze liggen verspreid over de hele wereld met elk een eigen moeilijkheidsgraad. Bekijk de Nederlandse website hier. Als we ooit weer naar het buitenland mogen dan raden we je ook de internationale website aan!