Kan jij niet wachten tot we het ‘normale leven’ weer kunnen oppakken? Of begin je stiekem al een beetje te wennen aan deze nieuwe realiteit… Nieuw onderzoek toont aan dat mensen sociale afspraken en activiteiten buiten de deur minder missen dan aan het begin van de thuis quarantaine. Al die tijd voor onszelf vinden we eigenlijk best fijn!

De jacht naar prikkels

Mede door alle technologische ontwikkelingen van de afgelopen tien jaar zijn onze hersenen steeds verslaafder geworden aan nieuwe prikkels. Liever gezegd, aan dopamine. Dit is het ‘geluks-stofje’ waar we een blij gevoel van krijgen en wordt in onze hersenen aangemaakt bij allerlei activiteiten. Denk aan het krijgen van een melding op je ipad of telefoon, of het kijken naar een serie. Het krijgen van prikkels zorgt ervoor dat we er nóg meer willen. Deze eeuwig jacht op prikkels versterkt zichzelf voortdurend. Zijn we even met helemaal niks bezig? Dan is de kans groot dat je hier een ongemakkelijk en onrustig gevoel van krijgt.

Afdwalen = ideeën produceren

Corona zorgt er (naast veel ellende) voor dat we vaker momenten krijgen met minder prikkels. We gaan ons vervelen omdat we thuis moeten blijven, en dat is voor veel mensen behoorlijk wennen. We zien verveling namelijk vaak als tijdsverspilling of als een zinloze activiteit. Dit terwijl juist deze momenten tot nieuwe gedachtes leiden. Als we ons vervelen worden er andere gebieden in onze hersenen getriggerd waardoor we op ideeën komen die we anders nooit gekregen hadden! Afdwalen is dé voedingsbodem voor nieuwe ideeën.

Een aantal tips om jezelf vaker te laten afdwalen en vervelen:

1. Maak een wandeling in een gebied dat je al kent

2. Wen jezelf aan bij het koffie of theedrinken geen enkele andere activiteit te doen (dus ook geen boek lezen, serie kijken of puzzel maken).

3. Ga bij het raam zitten en probeer 10 minuten alleen maar naar buiten te kijken.

4. Probeer geen gedachtes te forceren bij het afdwalen. Ze komen vanzelf!

Alles met mate

Zoals met alle fijne dingen geldt ook hier: verveel met mate. Wissel deze momenten af met activiteiten waar je wél gefocust bent. Wandel bijvoorbeeld met een vriend(in), reserveer een bezoekje in het museum of leer een muziekinstrument spelen…

De perfecte afwisseling tussen geen aandacht en gefocuste aandacht zorgt ervoor dat jij tot nieuwe inspiratie komt!

BreinBlog Juni 2020