Ieder leven bestaat uit routine en verandering. Ga eens bij jezelf na wanneer je voor het laatst iets volledig nieuws hebt gedaan. Misschien een klus in je huis die je graag zelf wilde doen en waar je niet iemand voor wilde inhuren. Of een nieuwe sport of creatieve hobby waar je dit jaar mee bent begonnen.

Kan je dit je niet herinneren? Dan wordt het tijd voor wat nieuwe prikkels in jouw leven!

Waarom zijn routines goed voor je?

Ons leven bestaat voor een groot deel uit automatismes en dat is maar goed ook. Dit zorgt namelijk voor rust in ons hoofd en verminderd negatieve emoties. Je hebt het misschien niet in de gaten, maar jouw dag zit vol kleine beslissingen die allemaal een klein beetje energie kosten. Het is daarom heerlijk als je over sommige activiteiten niet meer bewust nadenkt. Denk bijvoorbeeld aan je ochtendritueel, een avond sporten of hetzelfde stuk auto rijden.

Waarom is verandering goed voor je?

Verandering in je leven is niet altijd leuk en kan zelfs stress geven. Waarom is het dan toch goed voor je?
Wanneer wij over verandering praten bedoelen wij het opzoeken en aangaan van nieuwe prikkels. Door routines af en toe te doorbreken maak je nieuwe verbindingen aan in je hersenen. Deze zijn essentieel voor je gezondheid en kunnen je gelukkiger maken. Onze hersenen zijn ongelofelijk flexibel en voortdurend in beweging. Dit wordt ook wel neuroplasticiteit genoemd. Door jezelf mentaal uit te dagen blijf je cognitief fit en vindt er een betere communicatie tussen hersencellen in je hersenen plaats.

Onze tips voor het doorbreken van routines

Routines zijn heerlijk, maar probeer af en toe jezelf te verrassen en een keus te maken die je op de automatische piloot niet had genomen. Een aantal voorbeelden:

  • Ga je altijd naar de supermarkt om de hoek? Ga een keer naar een andere supermarkt waar je nog nooit bent geweest.
  • Ga je elke week naar een sport / lees / vrijetijdsbesteding? Knoop een praatje aan met iemand die je nog niet eerder hebt gesproken. Het werkt geestverruimend om mensen te spreken die in een andere ‘bubbel’ zitten dan jijzelf.
  • Bedenk bij jezelf over welk onderwerp jij meer zou willen weten en ga actief op zoek naar informatie hierover. Het is juist goed als dit onderwerp niks te maken heeft met jouw huidige hobby’s, je werk of je sociale omgeving.
  • Wandel je graag? Neem eens een andere route en ben je bewust van de nieuwe prikkels in je omgeving.
  • Probeer een goede balans te vinden in routine en verandering. Teveel van het ene zorgt voor onderprikkeling en verveling. Te veel van het andere voor stress en negatieve emoties.
  • Sta jezelf toe gedurende de dag wat vaker weg te dwalen in je gedachtes en niet continu ergens mee bezig te zijn. In deze BreinBlog kan je daar meer over lezen!
  • Op deze website lees je nog veel meer tips en idee├źn over verandering van je routines!

BreinBlog Augustus 2020