Corona mag dan een hoop ellende teweegbrengen, maar één ding is zeker: we zoeken hierdoor weer meer de natuur op! Bezoekers in de natuur nemen flink toe, de fiets- en wandelroutes vliegen de (digitale) toonbank over en het verkeer naar natuurparken nam in sommige maanden met maar liefst 75% toe. Wat gebeurt er in je brein wanneer je naar buiten gaat? En welke relatie hebben natuur en muziek met elkaar?

Bewegen en je mentale gezondheid

Bewegen in de natuur heeft grote voordelen voor je mentale welzijn. Door te wandelen kan je negatieve gedachten afwenden en zo meer ruimte creëren voor positieve gedachten. Je wordt vriendelijker naar jezelf, je kan situaties beter beoordelen en daarnaast je eigenwaarde vergroten.

Net zoals tijdens het leren spelen van een instrument, worden er tijdens het bewegen nieuwe neuronen in je brein aangemaakt. Dit brengt verschillende cognitieve voordelen met zich mee. Daarnaast worden de hormonen endorfine, serotine en dopamine geproduceerd. Dit zijn stofjes waar je gelukkig van wordt!

Hoe de natuur muzikanten inspireert

Wanneer je een wandeling maakt vergroot dit je probleemoplossend vermogen. Het zorg er voor dat je op een andere manier naar een situatie kan kijken. Dit zorgt voor ideeën en meer creativiteit (zie ook BreinBlog van juni 2020).

Dit laatste is een feit waar componisten en artiesten dankbaar gebruik van maken. Mozart componeerde het liefste in de buitenlucht en Beethoven gaf zelfs toe dat hij liever in het gezelschap van een boom dan van een mens was. Zij verwerkten onder andere woeste zeeën, kalme beekjes en de bloeiende lente in hun composities.

Je hebt ook artiesten die juist een statement willen maken over de natuur. Een mooi voorbeeld is de samenwerking tussen Ludovico Einaudi en Greenpeace, die aandacht willen voor de smeltende arctische kap in Groenland. Merk ook de ijsschotsen op die tijdens zijn solo naar beneden vallen. Je kan de spectaculaire video hiervan hier bekijken:

Een ander bekend voorbeeld is Antonio Vivaldi met zijn ‘vier jaargetijden’ . Op speelse en meeslepende wijze neemt hij je mee in de vier seizoenen van het jaar. Onder andere de vogels in het voorjaar, een heftige onweer storm, blaffende honden en ijzige kou weet hij op magnifieke wijze in vioolklanken te vertalen. Het concert begint met de lente en gaat hierna op chronologische volgorde de seizoenen langs.

Claude Debussy – La Mer

En zo kunnen we nog wel even doorgaan! Claude Debussy componeerde het stuk ‘La Mer’ voor een groot symfonieorkest. Het is een ode aan de zee dat is opgedeeld in drie delen: ‘Van de ochtend tot de middag op zee’, ‘Het spel van de golven’ en ‘ Dialoog tussen de wind en de zee’.

Frédéric Chopin – Raindrop Prelude

Een ander voorbeeld is een stuk van Chopin, ook wel bekend als de ‘Raindrop prelude’. Door de terugkomende zelfde noot (A♭) die op de achtergrond te horen is, krijgt de luisteraar het gevoel alsof er regendruppels op de achtergrond te horen zijn.

Hoe lang moet je zelf wandelen?

We kunnen dus wel stellen dat natuur op muzikanten en componisten een grote impact heeft. Ze worden er creatiever van en het geeft nieuwe energie en inspiratie. Maar hoelang moeten wij nu zelf wandelen om bovenstaande positieve effecten te ervaren?

Dat is uiteraard persoonlijk, maar je kan het laten afhangen van het doel van de wandeling. Zit je veel in je hoofd en ben je aan het piekeren? Ga dan voor een rustige langere wandeling. Heb je last van stress of burn-out klachten? Dan zal juist een intensieve (en vaak kortere) wandeling beter werken! Bij deze laatste wandeling kan het heerlijk zijn tegelijkertijd naar muziek te luisteren.