Professor Erik Scherder vertelde het al: zingen is fantastisch voor je gezondheid en een rijkdom voor je brein. Het vermindert niet alleen stress, maar maakt je ook gelukkig! Maar zijn er methodes om beter te leren zingen? Ja zeker! En daar nemen we je graag in mee.

Je brein terwijl je zingt.

Een nummer zingen klinkt misschien als een eenvoudige taak, maar je brein denkt daar heel anders over. Zingen brengt veel deeltaken met zich mee die allemaal een aparte plek in je brein hebben. Het corrigeren van je stem naar de juist toonhoogte, het verwerken van geluid en natuurlijk de aansturing van je spieren die het zingen mogelijk maken zijn hier slechts enkele voorbeelden van.

Functies van het brein

Kleine hersenen (zalmroze onderaan): Het voelen en ervaren van emoties die vrijkomen tijdens het zingen. Dit kunnen verdrietige of juist blije gevoelens zijn.
Frontale cortex (rood): Zorgt onder andere voor het ‘synchroniseren’ van je stem wanneer je samen zingt. Door de andere stemmen in je omgeving te vergelijken met die van jouzelf pas je deze onbewust op de omgeving aan.
Occipitale kwab (geel): Verwerkt alles wat je ziet om je heen (bijvoorbeeld liedtekst).
Motorische schors (groen): De motorische schors stuurt de spieren aan die het zingen mogelijk maken.

Zingen in een koor – synchroniseren

Wanneer je samen of in een groep zingt ben je aan het ‘synchroniseren’ met anderen. De pre-frontale cortex in je brein (voorkant van rode gedeelte in de afbeelding hierboven) vergelijkt andere stemmen met die van jou. Je past vervolgens onbewust je eigen stem aan zodat het als één geheel gaat klinken. 

Wil je meer lezen over hoe emoties en gevoelens tot stand komen in jouw brein? Je leest er hier meer over.

Tips om beter te leren zingen

Vóór het zingen

Een korte opwarming van je stem verbetert je zangkwaliteiten aanzienlijk! Lees hieronder hoe je dit eenvoudig zelf kan doen:

  • Maak je stembanden vochtig: het liefst met niet te heet óf te koud water, bijvoorbeeld lauwwarm water of iets afgekoelde thee.
  • Neuriën: Neuriën is een uitstekende oefening om je stembanden rustig op te warmen,
  • Ontspan je kaken: masseer je kaken met de muis van je hand. Hierdoor zorg je dat deze ontspannen zijn.

Tijdens het zingen

  • Ademhaling: Door adem te halen vanuit je buik heb je tot 30% meer kracht! Probeer daarom niet je schouders op te halen of extra diep in te ademen, maar haal adem vanuit je buik en middenrif.
  • Youtube: Op youtube staan een aantal leuke oefeningen om zelf mee te experimenteren. Nieuwsgierig? Neem dan eens een kijkje op onderstaande online gratis zangscholen:

Kanaal 1: De Online Zangschool : Talloze zangtips en antwoord op veelgestelde vragen zoals: ‘Waarom slaat mijn stem over?’, en ‘Hoe zing je zuiver?’

Kanaal 2: De Online Muziekacademie : Leer in twee korte filmpjes de juiste zanghouding en een goede keelstand.